29 Februari - Kisah Empat Tahun Sekali

Dengan Bismillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Kalau ikut banyak lagi kerja lebih utama dan penting saya kena siapkan.Tapi nak jugak update blog hari ini sebab nak kejarkan tarikh yang hanya akan jumpa empat tahun sekali nih.haha.Dasar nak glamerlah ni.

Pejam celik tahu-tahu sudah habis dua bulan kita di tahun 2016.Esok dah masuk bulan Mac.Alhamdulillah.Semoga kehidupan kita akan terisi dengan perkara-perkara yang lebih bermakna.Aamin.
Hasil carian imej untuk gambar persahabatan

Kisah Kawan dan Minta Tolong
Tak tahulah, anda sedar atau tidak.Bila ada seseorang atau rakan kita yang menghampiri kita untuk minta pertolongan, dia tidak datang dengan sengaja atau terpaksa melainkan dia memang pilih kita untuk membantunya.

Saya pun selalu rasa macam tu.Saya pernah ada seorang sahabat baik, yang saya hairan bila saya dalam kesusahan, secara automatik saya akan terus teringatkan dia dan percaya dia akan dan boleh tolong saya!Padahal kalau ikutkan, saya ada senarai panjang lagi nama rakan lain yang boleh  bantu saya.

Bila teringat kesetiaan dan komitmen sahabat saya ni, menjadi semangat dan inspirasi kepada saya untuk bantu sesiapa sahaja yang datang minta tolong kepada saya.Takpelah kot, nak tolong bagi duit atau belanja makan tiap hari, memang saya tak mampu, setakat minta tolong, saya takde hal untuk tunaikan setakat ni.heheh.

Hasil carian imej untuk gambar persahabatan

Beri Nilai Dalam Hidup Orang Lain
Ini pun satu lagi yang kadang-kadang kita lupa.Ada satu hari tu, saya baca satu entri seorang Blogger.Dia kongsi tentang niat kita dalam apa pun yang kita buat.

Kisahnya dia seorang peniaga online yang sangat berjaya.Saat ditanya apaka rahsia perniagaannya, dia beritahu dia tak pernah niat untuk menjual barang atau produk kepada pelangannya.Dia hanya fikir dan harap dapat bantu dan permudahkan orang lain dengan perniagaannya itu.

Dia buat sahaja dan seterusnya Allah akan uruskan untuk bahagiannya.Katanya urusan rezeki kita, memang Allah dah tetapkan.Tak payah risau sangat.

Teruskan beri khidmat dan beri nilai kepada hidup orang lain.Allah akan ganti dan balas dengan sesautu yang kita sendiri pun tak pernah fikirkannya!

Hasil carian imej untuk gambar persahabatan

Rahsia Meminta Kepada Allah dan Doa dikabulkan
Saya memang bukan ustazah.Jadi ilmu agama saya sangat terhad Setakat yang saya belajar time kat sekolah agama di Johor sampai darjah khas sahaja.Kemudian, melalui bacaan, usrah, ceramah dan lain-lain sumber ilmu.

Hal doa dikabulkan pastinya menjadi keinginan ramai orang.Yang saya pernah tahu, antara rahsia doa kita mudah dikabulkan ialah doa untuk orang lain tanpa pengetahuannya.Doakan sahaja sesiapa yang kita kenal dan kita sayang apa sahaja yang kita tahu dia sangat menginginkannya.semoga ia menjadi sumber doa kita mudah dikabulkan.

Haruslah doa dengan tulus dan sungguh-sungguh.Paling mustajab, doakan untuk ibu bapa kita.Sejak aplikasi whatapps menjadi rutin dan perkara harus kepada ramai orang, saya pun suka je kalau ada kalangan teman yang berkongsi doa pagi atau malam hari.aminkan sahajalah.hehe.

Tulis Impian dan Doa Kita
Selain itu, jangan lupa tulis apa yang kita minta dalam doa kita.Ini pun saya amalkan.Siap buat buku doa lagi.Seperti kata Encik Suami, selagi apa yang kita inginkan ada dalam "radar" impian kita, insyaAllah, kita akan dapat juga impian kita suatu hari nanti.

Orait, kira cukuplah setakat ini kisah empat tahun sekali-sempena 29 Februari..:)Terima kasih membaca sehingga habis kisah 29 Februari.

Post a Comment

0 Comments