Sunday, November 19, 2017

Tips dan Cara Tanam Anak Pokok Cili Merah Yang Subur

Sunday, November 19, 2017 0
Dengan Bismillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Alhamdulillah, tak sabar rasanya nak kongsi kegembiraan saya tentang perkembangan anak pokok cili merah yang pernah saya semai benihnya dengan kaedah ala-ala hidroponik, dan kini sudah masuk minggu ke-4, nampaknya anak pokok cili saya semakin subur.yay!!

Tumbesaran anak pokok cili merah yang saya semai kini sudah masuk minggu ke-4.
Saya telah pindahkan ke pot kecil ini pada minggu ke-2.Setakat ini dari kehijauan daunnya saya berharap anak pokok ini dapat terus hidup sehingga menghasilkan buah cili yang cantik dan pastinya pedas!aamiin.InshaAllah:)

Ketika minggu ke-2, saya pindahkan anak pokok cili ini ke pot lain dari tempat semaian supaya anak pokok ini dapat tumbuh dengan lebih subur.Alhamdulillah.Allah jua sebaik-baik pelindung dan pengatur kepada segala makhluk ciptaaanNya.

Antara peringkat awal pertumbuhan anak pokok cili merah dalam bekas semaian.
Benih cili merah ini saya ambil dari cili kering yang ada kat kitchen saya:)

Tatkala saya menyemai anak benih cili merah di rumah.

Cara Penanaman Anak Pokok Cili Dalam Pasu dan Bekas-Bekas Lain
Gunakan tanah campuran mengandungi 3 bahagian tanah, 1 bahagian tahi ayam reput atau kompos dan 1 bahagian pasir.  Isikan pasu dengan tanah campuran tersebut sehingga 5 cm (2 inci) dari permukaan pasu.

Cara Menyediakan Benih Anak Pokok Cili Dalam Pasu dan Bekas-Bekas Lain
Semai terus 3 atau 4 biji benih ke dalam pasu sedalam 2 hingga 5 cm (1 inci). Tinggalkan hanya sepokok.

Cara Mendapatkan Pokok Cili Yang Rimbun
Untuk mendapatkan pokok cili yang rimbun dan subur, cara menanamnya perlu diberi perhatian.  Menanam anak benih cili secara menyendeng dan melenturkannya adalah salah satu cara yang baik bagi memperolehi pokok cili yang banyak ranting.  Bila pokok cili mempunyai ranting yang banyak, maka hasil cili juga akan bertambah berbanding dengan pokok cili yang kurang rantingnya.  Disamping itu, amalan menggetu (memetik) pucuknya juga akan menambahkan bilangan ranting pokok.

Cara Penjagaan Pokok Cili dan Siraman
Siram pokok pada awal pagi dan lewat petang setiap hari kecuali hari hujan.

Cara Membaja
Dalam Pasu dan Bekas-Bekas Lain
Tabur sebanyak 1 sudu teh atau 5 gm baja NPK Blue Special (12:12  17:2) sepasu di keliling pokok setiap minggu.

Sungkupan
Di Ladang  - Gunakan rumput-rumput  kering atau pelepah kelapa sebagai sungkupan 
Dalam Pasu dan Bekas-Bekas Lain -Gunakan rumput-rumput kering.

Merumput
Bersihkan batas daripada rumpai dengan menggunakan tanah, cangkul atau tajak.  Bagi tanaman dalam pasu cabut rumpai untuk mengawalnya. -Sumber info : Bumi Hijau

Pengalaman pertama tanam pokok cili di rumah:)

Sebenarnya, saya hanya sempat menyiram anak pokok cili ini seminggu sekali sahaja iaitu pada waktu hujung minggu.Pada hari biasa saya bekerja di Port Dickson.Sejak dua minggu ini, begitulah rutin saya dalam menjaga anak pokok cili ini.

Minggu pertama saya tinggalkan selama seminggu, anak pokok ini memang layu semuanya.Masa tu, saya dah mula risau dan datang rasa terkilan sebab tak dapat nak tengok pokok ini terus membesar.Namun, saya siram juga anak pokok yang layu itu pada sebelah malam. Sesuatu yang mengembirakan terjadi, pada keesokan pagi, apabila saya dapati anak pokok cili ini kembali segar dan seperti tidak pernah layu!

Anak sulung saya beritahu, sebenarnya anak pokok cili tersebut bukanlah hendak mati tetapi layu disebabkan kekurangan air.Alahai.Rasa bersalah pulak saya masa tu.Insha Allah, mulai minggu ini, saya akan bawa anak-anak pokok cili ini ke Port Dickson supaya mudah saya mengawasi pertumbuhan dan perkembangan anak pokok cili ini.

Keadaan anak pokok yang masih saya biarkan dalam bekas semaian kerana masih kecil.Ketika ini anak pokok cili ini berusia sekitar 2 minggu.

Ini pula anak pokok yang sama selepas minggu ke-4.
Alhamdulillah, seronoknya rasa tengok anak-anak pokok cili ini menghijau dan sihat kann.hehe.

Insha Allah, saya akan usahakan untuk pindahkan beberapa anak pokok cili dalam pot yang baru supaya tak berebut makanan dan cahaya matahari.Ceh..bajet macam petani moden gamaknya.haha.

Orait, jangan lupa nantikan lagi update saya tentang pertumbuhan anak pokok cili merah saya ni ya.Kalau ada readers yang ada pengalaman dan hobi yang sama macam saya, bolehlah kongsi pengalaman anda tanam pokok cili atau sayuran lain dalam ruangan komen:)

Boleh klik pautan ini untuk baca tentang kali pertama saya semai benih pokok cili dan cara saya pindahkan anak pokok cili ke pot yang baru.

  1. Cara DIY Tanam pokok Cili Di rumah
  2. Cara Pindahkan Anak Pokok Cili ke Pot Baru
Terima kasih baca update entry tentang Pokok Cili Merah di Blog Cik Matahariku.Sampai bertemu lagi:)

Thursday, November 02, 2017

Selamat Datang Novemberku

Thursday, November 02, 2017 0
Dengan Bismillah,
As salam dan salam Sejahtera,
Alhamdulillah.Sudah sampai ke penghujung tahun kita rupanya.Saya tak tahulah orang lain, tapi November pada tahun ini adalah bulan yang saya tunggu-tunggu kehadirannya sebab banyak hal gembira yang tak sabar saya nak lalui dengan sampainya bulan November ini.yeahhhh.


Teringat masa saya dapat tahu yang permohonan pertukaran saya ke Negeri Sembilan diluluskan, cepat-cepat saya tengok kalendar, nak tahu berapa lama saya kena tinggal jauh dengan suami dan anak-anak.Saya dapat tahu berita permohonan pertukaran saya sekitar pertengahan Jun 2017, jadi lebih kurang lima bulan penuh saya harus lalui hari-hari tanpa anak-anak dan suami di sisi.huwaaa.

senyuman pada wajah anak-anak sudah cukup buat kita rasa bahagia dan tenang di dalam hati

Orait, itu empat bulan lepas okey! Bila dah masuk November ni, saya harap sangat masa cepat berlalu.Saya rindukan suara anak-anak panggil "mama" setiap hari.Walaupun di sekolah, ramai juga anak-anak murid yang asyik tersasul panggil saya ibu!Haih.Budak-budak kecik usia 9-10 tahun kan.Dah depa tengok gelagat dan mungkin cara kita sama macam mak-mak depa, spontan keluar dari mulut nak panggil cikgu jadi ibu:)

Alhamdulillah, November kini sudah hari kedua tatkala saya menaip catatan ini.Apabila bilangan hari persekolahan semakin sedikit, maknanya, kami yang jadi cikgu-cikgu se-Malaya ni bakal bercuti sebulan pada Disember nanti.Indahnya Allah menyusun aturan hidup saya dan keluarga.Insha Allah, kami akan berpindah ke Port Dickson bermula cuti persekolahan nanti.

Jadi, tatkala cuti sekolah ini, semoga kami dapat berkumpul dan bersatu semula sebagai satu keluarga yang buat masa ini terpisah-pisah.Allah jualah perancang terbaik untuk kehidupan kita semua.

Sementara saya sendirian di Port Dickson, Suami saya yang baru sahaja warded kerana masalah saraf pada bahunya menetap di Muar bersama dua anak lelaki kami, dua anak perempuan pula, kami tumpangkan di bawah jagaan sahabat dan jiran dunia akhirat kami di Selayang.Ini kerana mereka sedang dalam minggu peperiksaaan akhir tahun.Sementara anak sulung pula berada di asrama di Subang Jaya.

 Ketika meraikan birthday Abang Amsyar pada bulan Julai lalu di asrama Kak Iman.Masa ni kami sekeluarga melawat Kak Iman di asramanya di Subang Jaya.

 Biasanya kami melawat kak Iman setiap hari Ahad, selepas itu Suami akan hantar saya ke Port Dickson.

Semoga dengan jarak yang Allah aturkan dalam keluarga kami, menjadikan saya, suami dan anak-anak lebih menghargai ikatan antara kami dan membantu kami dalam membina jiwa besar dan berdikari tatkala berjauhan antara satu sama lain.aamiin.

Nampak tak tu, dalam sekelip mata, Allah takdirkan hidup kami sekeluarga terpisah-pisah.Saya mohon semoga biarlah perpisahan ini adalah perpisahan sementara kerana mengharap keredhaanNya, dan berharap pada waktu terbaik yang saya rindukan itu, Allah satukan semula kami sekeluarga.Aamiin.

Namun,dalam tempoh tersebut, bukanlah kami langsung tidak bertemu dalam satu bumbung.Rahmat dan kasih sayang Allah tu kan luas. Setiap hujung minggu, kami akan berkumpul semula di rumah kami di Selayang.Alhamdulillah.

Allah sendiri bersumpah dalam surah Al Insyirah, dalam kesusahan itu ada kemudahan-sebanyak dua kali bukan? Ya, saya akui hal ini kerana banyak kali saya merasakan tiap kali Allah menitipkan kesukaran bagi kami, disebalik ujianNya itu, sangat banyak kemudahan yang diberi sampai kami tak berasa lagi kesusahan yang sedang dialami.Allahuakhbar!

Kepada suami dan anak-anakku,
Terima kasih kerana dalam tempoh berjauhan ini, kami sentiasa keep in touch.Ya, dengan kemudahan teknologi yang ada, saya tak nampak kekurangan pun dalam takdir perpisahan ini.Terima kasih Tuhanku, kerana menjaga hati dan perasaan kami sepanjang perpisahan ini.

Semoga Allah lindungi kami dan sampaikan segala hajat-hajat dan keinginan kami untuk menjadikan keluarga kami, keluarga yang dirahmati, keluarga yang didalamnya  dipenuhi dengan barakah dan kebaikan yang melimpah ruah.amiin.

Terima kasih baca luahan ini.haha.Saya gembira tapi pada masa sama saya terkenangkan tempoh empat bulan yang sudah saya lalui.Apalah sangat jika dibandingkan dengan rakan-rakan lain yang berbelas tahun mungkin terpisah dengan pasangan dan anak.Saya pula Allah uji dengan sedikit masa dan jarak, saya sudah kewalahan.Allahurobbi..


Cara Mudah Buat Lepat Pisang Kelapa Yang Sedap Dengan Sukatan Cawan

Thursday, November 02, 2017 2
Dengan Bismillah,
As Salam dan Salam Sejahtera,
Resepi Lepat Pisang Kelapa Yang Sedap Dengan Sukatan Cawan-Baru-baru ini time saya balik kampung suami di Muar, sempatlah saya belajar dan tengok mak Muar saya buat lepat pisang kelapa.Sebenarnya, tak susah mana nak buat lepat pisang ni rupanya.Caranya lebih kurang macam nak buat cekodok pisang je.heheh.

Lepat Pisang Sedap by Mak Mertuaku

Resepi Lepat Pisang kelapa yang sedap
Sumber Resepi : Blogger Cik Matahariku
Bahan-Bahan buat Lepat Pisang Dengan Sukatan Cawan

8 biji pisang
dua cawan tepung gandum
satu cawan gula pasir
satu cawan kelapa parut
tiga cawan air masak
secubit garam 
daun pisang yang dilayur
    Cara Menyediakan Adunan Kuih Lepat Pisang Sedap
    Step By Step Bergambar

    Bahan-bahan yang digunakan untuk membuat lepat pisang kelapa iaitu pisang, tepung gandum, gula, kelapa parut.

    Masukkan tepung, gula, pisang dan kelapa dalam bekas adunan dan gaul bagi rata.Lenyekkan pisang dengan menggunakan cawan plastik atau ramas dengan jari je sebab pisang tu pun dah masak sangat.


    Masukkan air sekitar dua atau tiga cawan.Ikut kesesuaian adunan,Jangan lembik sangat pulak.Kalau kita gaul dia dah sebati, kira oklah tu.


    ini rupa adunan lepat pisang yang dah siap dan tunggu nak letak atas daun pisang yang sudah di layur atas api.


    ukuran daun pisang tu kita agak boleh letak dalam sesudu isi lepat, kemudian kita lipat kiri kanan, atas dan bawah.


    Ini contoh mak saya letakkan isi lepat pisang dalam sesudu makan.


    letak ke dalam bekas pengukus untuk dikukus


    selepas kukus sekitar 10-20 minit, lepat pisang ini dah boleh diangkat.Inilah rupa lepat pisang yang dah siap dikukus.Terbaik dan sedap:)

    Alhamdulillah, beginilah cara Mak Muar saya buat lepat pisang kelapa.Ada juga yang membuat lepat pisang ini tanpa menggunakan air sebab pisang tu apabila kita lenyek siap-siap dengan gula, dia akan jadi lembut dan berair.Jadi boleh terus uli dengan tepung.Ada juga yang tabur kelapa parut tu dibahagian atas sebelum dibungkus dengan daun pisang.

    Kalau ikutkan memang kita boleh buat pelbagai cara lepat pisang ni.Boleh juga guna gula merah, tu yang lepat pisang kita jadi coklat warnanya selepas dikukus.Terima kasih baca post lepat pisang kelapa air tangan mak mertua saya ni dan semoga ada manfaatnya kepada readers semua ya!


    Friday, October 27, 2017

    Peruntukan Menarik Kepada Penjawat Awam Dalam Bajet 2018

    Friday, October 27, 2017 2
    Dengan Bismillah,
    As Salam dan Salam Sejahtera,
    Peruntukan Menarik Kepada Penjawat Awam Dalam Bajet 2018-Alhamdulillah, syukur mendengar beberapa peruntukan menarik yang disampaikan oleh Perdana Menteri Malaysia dalam pembentangan Bajet 2018 petang tadi.Sebagai salah seorang penjawat awam dalam sektor pendidikan, pastinya peluang baik yang diberikan oleh kerajaan kami sambut dengan lafaz syukur kepada Ilahi.



    Kebetulan, ketika pembentangan bajet 2018 diumumkan, saya dan Encik Suami dalam perjalanan dari Port Dickson ke Kuala Lumpur.Jadi, memang kami dapat dengar sepenuhnya pembentangan pada petang ni.Gitulah rutin kami sebagai weekend husband and wife ni,Bertabahlah suamiku weii.hehe.

    Berikut intipati bajet 2018 khasnya kepada penjawat awam


    Menaikkan Cuti Rehat Khas Kepada 10 hari
    Kalau sebelum ini, Cuti Rehat Khas (CRK) kepada kalangan guru adalah sebanyak 7 hari setahun, mulai tahun 2018, CRK ini telah dinaikkan kepada 10 hari. Saya baru sahaja menghabiskan CRK saya bagi tahun ini kerana menjaga anak kecil dan suami yang warded di hospital.Syukurlah kerana kerajaan mengambil inisiatif untuk menambah bilangan CRK ini.

    Walaupun cuti ini diluluskan dengan kebenaran Guru Besar, biasanya CRK ini dipohon sekiranya ada urusan penting berkaitan kematian, kecemasan, perkahwinan dan beberapa lagi tujuan yang munasabah.Pastinya dengan penambahan CRK ini akan mengembirakan kalangan guru ditambah lagi dengan imbuhan sebanyak RM 1500 yang akan diberi secara berperingkat.

    Di harap perkongsian ini dapat membantu kalangan penjawat awam khasnya yang terlepas info tentang peruntukan yang diberikan kerajaan kepada penjawat awam.:)

    Cara Mudah Step By Step Buat Donut Kentang Yang Gebu dan Sedap

    Friday, October 27, 2017 0
    Dengan Bismillah,
    Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
    Dah banyak kali jugak saya buat Donut Kentang dengan resepi yang sama.Dah banyak versi jugak saya pelbagaikan bentuk Donut kentang time saya membuatnya.Sekejap-sekejap saya buat bentuk donut biasa, ada masa saya buat donut pintal dan kali ini saya buat pula Donut Bebola Kentang yang hasilnya sangatlah gebu dan sedap! 

    Bebola Donut Kentang yang gebu ,lembut dan sedap:)

    Boleh tengok dan baca pengalaman dan kisah saya buat Donut kentang dalam entri berikut : 
    Saya buat Bebola Donut kentang ini dalam dua tiga hari lepas.Hari ini baru berkesempatan kongsi dalam Blog.Macam biasa, saya taklah jamin cara saya buat Donut ni yang paling bagus dan betul, tapi saya hanya nak kongsikan sedikit pengalaman saya time buat Donut kentang.

    Khasnya kepada pembaca yang macam saya.hehe. Macam mana tu ek? Yelah, yang macam saya, dah jadi mak budak baru belajar masak dan baru pandai buat itu ini.Apapun syukur banyak-banyak.Sekurang-kurangnya Allah bagi juga ilmu untuk memasak demi anak-anak dan suami tercinta.Ceh gitu..:) 

    Resepi Bebola Donut Kentang Gebu dan Lembut 
    Sumber resepi : Yatiememories 
    Di cuba oleh : Blogger Cik Matahariku 

    Bahan-Bahan 
    • 500 gram tepung gandum ( setengah kilo tepung)
    • 200 gram kentang/ keledek yang telah direbus dan dilenyek ( saya guna 1 biji kentang sederhana ) 
    • 4 sudu besar susu tepung ( saya guna susu dugro anak ) 
    • 1 biji telur ( dipukul sedikit) 
    • 200 ml air suam ~ saya uli doh guna tangan je, so masukkan air sikit-sikit 
    • 3 sudu besar marjerin/butter ( saya guna margerine) 
    • 3 sudu besar gula pasir 
    • 2 sudu kecil yis ( bersamaan separuh paket yis 11g) 
    Caranya Menyediakan Bebola Donut Kentang Gebu
    Kalau ikutkan dah banyak kali saya kongsikan Cara Buat Donut Kentang, khasnya dalam entri sebelum ini.Tapi kali ini saya kongsikan pula cara buat Bebola Donut Kentang, yang bagi saya, cara paling simple dan senang buat Donut.Just bentukkan doh saiz bebola kecil, kemudian bila bebola dah kembang naik, bolehlah kita mengorengnya dan lepas tu boleh terus ngap.errkk.haha.

    Ini antara bahan yang kita perlukan kalau nak buat donut kentang.Dalam gambar ni, kentang tu saya dah siap lecek.Guna garfu je pun.Jangan memandai nak blend kentang rebus ni ya.Karang doh donut awak sampai ke pagi esok lembik semacam.haha.Sebab saya dah cuba blend sebelum ni garagara malas nak lecek kentang rebus tu.isk.isk.

    Ini pula edisi doh donut kentang yang dah siap uli.Dengan tangan je.Lepas uli, tutup mangkuk doh tu dalam 30-40 minit.Biar dia naik dan mengembang

    Ha, kan dah kata.Kalau doh donut korang mengembang cantik macam ni, Insya Allah, step pertama buat donut dah nak menjadilah tu.Sabar banyak-banyak ok! 

    Tadi dah bagitahu nak buat Bebola Donut Kentang kan, Jadi ekau terus jelah bentukkan saiz donut tu macam bebola.Part ni, saya buat dengan anak-anak.Depa dok suka hati buat saiz bebola.Ada yang kecik, ada yang besor.Ikutlah nak oii.Asal bahagia.heheh. 

    Lepas bulatkan doh saiz bebola, kita biarkan dia naik lagi.Kemudian bolehlah goreng dengan api kecil atau sederhana.Sesekali kena kacau gorengan bebola donut kentang ni sebab kandungan bahan donut ni yang ada susu tepung, gula pasir menyebabkan dia cepat hangus atau warnanya jadi macam donut saya ni

    Walaupun tengok kaler bebola donut ni tak semengah mana, tapi bila kita gigit dan rasa donut ini, Pheww!! lima bintanglah:

    Ini pula bebola kentang yang baru diangkat dari kuali.Si kakak yang tolong saya tabur gula halus ni. Ingat, nak bagi gula halus tu lekat cantik kat bebola kentang kita, kena curah gula tu cepat-cepat lepas angkat dari kuali.Time bebola ni panas, senang sikit dia nak lekat elok kat donut kentang tu. 

    Inilah hasilnya Bebola Donut Kentang saya,Rasanya ni bukan bebola dah ni.Bola kentang adalah.muehhee.Belasah jelah labu oii. 

    Nampak tak isi dalam Bebola Donut Kentang tu? Gebus bukan?Yup, resepi yang saya dapat ini memang real bagi donut kentang kita gebus beb!Cubalah..:)

    Terima kasih sudi baca entri ini dan selamat mencuba buat Bebola Donut Kentang gebu dan lembut :)

    Wednesday, October 18, 2017

    Resepi Inti Karipap Kentang Homemade Yang Berempah dan Sedap

    Wednesday, October 18, 2017 1
    Dengan Bismillah,
    As Salam dan Salam Sejahtera,
    Buat Karipap Inti Kentang Homemade Yang Sedap-Wahhh..mesti ramai yang suka makan karipap panas-panas dengan inti kentang yang sedap, yang rasanya ada pedas-pedas dan manis sikit kan? Tambah lagi ada rasa rempah kari yang membuatkan inti karipap tu memang meletuplah.hehe.Orait, biasanya orang-orang sebelah selatan sini je yang suka makan kuih karipap kan.Orang sebelah utara dan pantai timur masing-masing ada kesukaan kuih muih mereka sendiri.

    karipap inti kentang homemade kegemaran kami sekeluarga

    resepi inti karipap kentang yang berempah dan sedap
    Inti kentang yang rasanya berempah plus pedas dan manis-InshaAllah sedap.Karipap yang intinya dengan rasa seperti inilah yang menjadi kegemaran kami sekeluarga.

    Karipap inti kentang homemade yang sedap dan berempah

    Kalau di tempat saya, di Johor misalnya, karipap memang antara juadah atau kuih yang senang nak jumpa time kenduri kendara atau dalam mana-mana majlis keramaian.Sebab itulah ia jadi seperti menu wajib ada walaupun buat karipap ni tidaklah semudah yang kita fikirkan.Hanya orang yang rajin dan sanggup luangkan masa lebih sikit di dapur sahaja yang akan buat karipap sendiri di rumah.muehehe.bajet rajinlah ni kononnya..pheww.

    Karipap inti kentang berempah dan sedap
    Kelebihan kalau dapat buat karipap sendiri kat rumah ialah kita dapat buat intinya dengan rasa seperti yang kita mahu, boleh isi inti banyak dan boleh buat kulit karipap yang rangup yang family kita suka.Boleh juga terus makan bila lepas goreng panas-panas.muehhehe.Betul tak?

    Orait, cuti sekolah yang panjang kali ini saya berkesempatan membuat karipap kentang homemade yang menjadi kegemaran suami dan anak-anak.Memang lama sangat saya tak buat karipap di rumah sekitar hampir empat bulan sejak saya berpindah ke tempat kerja di Port Dickson.Jadi, karipap kentang homemade ini adalah permintaan suami dan anak-anaklah.

    gambar kulit karipap yang rangup dan sedap
    Karipap ini disediakan bersama-sama dengan anak-anak dara saya yang semuanya dah boleh diharap untuk membuat karipap kentang homemade.Just, bagi arahan, depa akan buat.Best jugak bila ada anak-anak pompuan yang suka menolong kita di rumah kann.Alhamdulillah.:)

    Resepi Karipap Inti Kentang Homemade Yang Sedap
    Sumber : Blogger Cik Matahariku

    Cara bergambar buat inti kentang ini ada saya kongsikan dalam pautan ini : Cara bergambar buat karipap rangup dengan inti kentang yang sedap- 

    resepi inti karipap kentang berempah
    Inilah rupa paras inti karipap kentang homemade yang saya siapkan untuk buat karipap.
     Inti karipap dengan inti kentang yang sedap berempah, pedas dan manis:)

    Bahan-Bahan Inti Karipap Kentang 
    5-7 biji kentang sederhana besar ( dipotong dadu )
    1 biji bawang besar ( potong dadu )
    3 ulas bawang merah ( dikisar )
    2 ulas bawang putih  ( dikisar )
    segengam ikan bilis atau udang kering ( dikisar ) Boleh ganti daging kisar atau ayam
    3 sudu besar cili kering kisar ( kurangkan kalau tak suka pedas)
    3 sudu besar serbuk kari
    2 tangkai daun sup ( kalau suka boleh letak )
    Minyak masak untuk menumis

    Cara Masak Inti Karipap Kentang
    1. Panaskan minyak dalam kuali.Kemudian masukkan separuh bawang besar yang sudah 
        dipotong dadu tadi.Yang separuh lagi, masukkan bila kentang sudah empuk nanti.
    2. Bila sudah naik bau, masukkan bahan kisar tadi.Kacau perlahan sehingga naik bau,     
        masukkan pula serbuk kari.Diikuti masukkan gula, garam dan perasakan.
    3. Masukkan pula kentang yang sudah dipotong dadu tadi. Toskan airnya terlebih 
       dahulu.Masukkan dua cawan air supaya kentang cepat empuk.
    4. Tutup kuali dengan tudung periuk atau penutup pengukus supaya wap air dapat melembutkan 
        kentang kita dengan lebih cepat.
    5. Biarkan sehingga kentang empuk, airnya juga sudah kering dan masukkan separuh lagi 
        bawang besar yang dipotong dadu tadi bersama daun sup yang dihiris.
    6. Angkat inti kentang dan masukkan ke dalam bekas yang sesuai supaya cepat sejuk dan   
        boleh di buat inti karipap.

    karipap yang rangup biasanya berasal dari doh yang diuli dengan gabungan tepung gandum, air garam dan minyak yang dipanaskan atau planta yang dicairkan.

    Bahan-bahan untuk buat kulit karipap
    Boleh juga rujuk sini untuk lihat cara bergambar buat kulit karipap rangup- Cara Buat Kulit Karipap rangup
    1. 500 gram tepung gandum ( untuk 30-40 biji karipap )
    2. dua senduk minyak masak dipanaskan terlebih dahulu ( boleh cairkan planta atau marjerin )
    3. satu mug sederhana besar berisi air yang sudah dilarutkan dengan garam 
    Ada juga resepi yang saya baca di Blog Jintan Manis, menambah tepung ubi dan tepung beras sebagai rahsia kenapa karipap akan jadi lebih rangup.Saya belum mencubanya, tetapi jika anda berminat, saya kongsikan sukatan tepung beras dan tepung ubi mengikut resepi mereka.
    1. 50g Tepung Beras (anggaran setengah senduk nasi )
    2. 50g Tepung Ubi(anggaran setengah senduk nasi )
    Cara buat karipap homemade
    Karipap homemade dengan inti yang pasti sedap:)

    Cara Menyediakan kulit karipap
    1. Masukkan tepung ke dalam bekas untuk menguli.Masukkan dua senduk minyak masak yang sudah dipanaskan ke dalam tepung gandum.Kacau dahulu dengan sudip sementara minyak masih panas.Boleh gunakan tangan untuk menguli jika minyak sudah tidak panas.
    2. Uli doh dengan masukkan sedikit demi sedikit air yang sudah dilarutkan dengan garam tadi.Teruskan menguli sehingga tepung sudah tidak melekit ditangan dan biarkan seketika (10-15 minit) sebelum anda mencanainya menjadi kulit karipap.
    3. Uli sekali lagi, kemudian bulat-bulatkan doh tadi sebelum dicanai untuk dimasukkan inti.Anda boleh pilih,sama ada nak kelim sendiri atau guna acuan karipap.
    4. Untuk mendapat Kulit karipap yang rangup semasa kita menguli,kita kena pastikan tidak terlebih menggunakan air.Minyak masak panas atau marjerin yang kita panaskan juga membantu dalam memastikan kulit karipap menjadi rangup.
    5. sukatan air dalam resepi ini bergantung kepada doh yang kita uli.Pastikan masukkan air sedikit demi sedikit semasa menguli.
    gambar karipap inti berempah yang sedap
    Karipap dengan inti kentang sedap dan kulit yang rangup by Cik Matahariku:)

    Petua Elak kelim karipap terbuka semasa digoreng 
    Petua Elak kelim karipap terbuka semasa digoreng ialah sapu bahagian tempat kelim dengan air masak.InsyaAllah, kelim karipap tidak akan terbuka semasa digoreng.Kelim karipap yang kerap terbuka bila mana kita menggunakan acuan karipap.Kelim karipap jarang terbuka sekiranya kita kelim sendiri dengan tangan.

    Cara Menggoreng Karipap Supaya Rangup
    Antara petua yang saya sudah cuba bagi memastikan karipap yang digoreng rangup ialah pastikan kita gunakan minyak yang banyak semasa menggoreng.Selain itu, kena rajin balik-balikkan karipap dalam kuali dan gunakan api yang sederhana.Jika api terlalu besar dan panas, kulit karipap hanya masak diluar tetapi akan menjadi liat di sebelah dalam.Kena biarkan karipap digoreng lama sedikit dengan api sederhana supaya kulit sebelah dalam juga masak dan hasilnya kita akan mendapat kulit karipap yang rangup.

    Terima kasih baca entry ini dan jangan lupa share dan tag kat best friend korang yang suka makan karipap ya!




    Monday, October 16, 2017

    Cara Mudah Buat Begedil Kentang Homemade Yang Sedap

    Monday, October 16, 2017 2
    Dengan Bismillah,
    As Salam dan Salam Sejahtera,
    Cara Mudah Buat Begedil Kentang Homemade Yang Sedap- Kalau ikutkan ini bukanlah kali pertama saya buat Begedil Kentang di rumah.Cuma sempena cuti-cuti sekolah satu Malaysia ni, saya berkesempatan untuk kongsikan dengan anda semua cara dan tips mudah saya buat Begedil Kentang sendiri di rumah.

    cara buat begedil kentang homemade
    Begedil kentang dengan bahan yang paling ringkas dan mudah By Cik Matahariku

    Maklumlah, anak-anak dara semua sibuk nak menolong, jadi mak dara ni tukang bagi arahan je.kihkih.Askar diraja yang lagi dua ketul pulak dah tak ambik port hal dapur sebab tengah sibuk buat gerak gempur sepahkan rumah.huwaaaa.Bertabahhlah ibu-ibu yang ada anak kecik, tambah-tambah time cuti sekolah panjang ni.mueheheh.

    Sebenarnya memang banyak cara kita boleh buat begedil kentang ni.Asalnya dulu, kalau ikut cara mak mertua saya ajar, antara bahan yang digunakan selain kentang ialah bawang, ikan bilis,lada sulah, cili, garam dan juga telur untuk mengoreng.Tapi bila suatu hari, saya tengok kakak Ateh saya buat begedil kentang guna resepi lebih ringkas dan mudah, sedap pulak tu rasanya,Jadi kali ini, saya nak kongsikan cara yang saya tiru kak Ateh saya buat begedil kentang.

    Begedil kentang yang dah siap dibentuk oleh anak-anak dara saya:)

    Dalam bab resepi dan bahan yang digunakan untuk buat begedil ni, bagi saya takde yang salah atau betul, ikut korang nak buat cara mana.Resepi yang saya kongsikan ini, lebih kepada cara saya sendiri.Kalau suka boleh ikut, kalau tak suka, boleh tengok je.hehheeh.

    Resepi Begedil kentang Ringkas Dan Sedap
    Sumber resepi : Blogger Cik Matahariku
    Bahan-bahan :
    Kentang saiz sederhana 10 biji
    Bawang Goreng dua cawan
    Garam secukup rasa
    Lada sulah secukup rasa
    Telur gred A dua biji
    Minyak untuk mengoreng
    Daun Sup jika suka ( Saya tak letak )

    Cara-Cara Bergambar Menyediakan Begedil Kentang

    Orait, ni bahan asas yang saya gunakan untuk buat begedil kentang.Tak payah susah hati kalau kat fridge korang takde daging hancur atau isi ayam bagai, begedil tetap sedap walau tanpa daging dan ayam bagai tau.hahah.Dah kata resepi ringkas dan mudah kann. Kentang tu kupas bagi bersih dan potong ikut suka asalkan bila kita goreng nanti dia senang masak lah kan.Jangan lupa masukkan dalam tapis untuk sejatkan air selepas kita membasuh kentang tu supaya senang kita nak mengorengnya.

    Goreng kentang dalam minyak yang sederhana banyaknya.Saya sengaja guna api besar supaya kentang cepat lembut dan masak, banyak lagi benda lain nak masak kan.kihkih. 

    Kalau warna kentang dah kuning keemasan maknanya dah boleh angkatlah tu.Jangan sampai hangus sudahlah ya!karang tak jadi pulak begedil kentang korang.

    Kentang yang dah goreng tadi, saya masukkan terus dalam periuk sebab nanti senang kerja menumbuk kentang kita.Nak bagi dia lumat dan lembut supaya sebati dengan garam dan lada sulah.
    Lagi satu, pandai-pandai ko lah nak bubuh garam dan lada sulah banyak mana.Macam yang saya buat ini, bajet untuk family besar dan juga untuk simpan juga dalam fridge.Jadi sekali buat tu, terus buat banyak.Jimat masa dan tenaga beb!  

    Orait, kerja menumbuk kentang nak bagi lumat ni diserahkan kepada anak nombor tiga,Dia memang dah biasa buat kerja-kerja menumbuk nih.hahaha.Banyak alat ko boleh guna nak bagi kentang ni lumat, sama ada guna anak lesung macam saya, atau guna sudu atau garfu ( tapi makan tahun nak siaplah, atau guna cawan plastik.apa-apalah asal bahagia.:)

    Taraa.begedil kentang saya dah siap dibentuk.Encik Ayah depa memang dah pesan awal-awal, kalau nak buat begedil, jangan buat besar-besar.Buat comel-comel je, nanti senang nak ngap gitu.iyolahh.

    okey, siap sedia untuk mengoreng begedil kentang kita.Sebenarnya, kalau taknak kentang ni hancur time kita goreng dia, saya akan simpan sekejap dalam fridge sekitar dua jam.Jadi bila kita nak goreng begedil tu, taklah lembik atau lembut sangat.Lagi satu, masa kita bentukkan dia, tekan kuat sikit biar padat dan tak cepat hancur.Insha Allah.

    Celupkan begedil ke dalam telur sebelum kita goreng dia.Lepas tu, bila minyak dah panas, boleh masukkan begedil kentang tu.

    Yeahhh.Dah siap pun begedil kentang saya yang simple dimple tapi rasanya tetap mantap.Begedil akak tak letak daun sup sebab anak-anak tak suka.Lagi satu, saya buat begedil ni sebab nak buat lawan makan dengan mi sup.Dalam sup ayam tu pun saya dah masukkan daun sup, jadi fair and square lah kann.haha.

    Barulah complete bila dapat makan mi sup dengan begedil kentang dan kalau orang Johor, bila makan sup haruslah ada sambal kicapnya sebagai penyeri majlis.eh..eh..

    Orait, yang ni baru betul style orang Johorean makan mi sup, ada begedil kentang plus sambal kicap yang pedas meletup.yeahhh.Jemput tengok jelah ya:)

    Alhamdulillah, gigih ko kongsi cara buat begedil kentang je pun.hiks.Saya niatkan perkongsian resepi ini kepada readers yang memang baru pertama kali mahu mencuba buat begedil kentang sendiri di rumah.Kalau hampa yang dah terorr tu, tak payahlah nak ikut resepi ni.Entah-entah pejam mata je dah siap.Orait, selamat mencuba Begedil Kentang Homemade Yang Sedap ini ya!

    Terima kasih kerana baca post ini dan boleh share kepada rakan taulan yang suka makan begedil kentang:)